The Smiths; The World Won´t Listen (1987 Rough Trade LP), sleeve by Morrissey, photo Jurgen Vollmer, layout Caryn Cough, art co-ordination Jo Slee |
The
Smiths, tai pikemminkin tämä on Morrisseyn syytä, kun mies kerta Flow -festivaaleilla oli. Minä en.
Tällä kirpaisevalla ”tempulla” mies sai katsomaan taakse, aikaan jolloin The
Smiths oli ja eli. Ja näin pääsemme The Smithsiin. Lautaselle oli tarjolla myös
The Smithsin viimeinen studiolevy Strangeways,
Here We Come, vuodelta 1987, mutta The World Won´t Listen ”voitti”
postikortin mitalla, sillä levyn sisätaskusta löytyi The Rank-levyaihein
kortti. On riemastuttavaa löytää levyjen kansiin piilotettuja esineitä, mm. kortteja, pääsylippuja, keikka-arvosteluja, jotka vuosia naftaliinissa lilluen
kasvavat nimellistä korkoa ja kulttuuriarvoa. Nannaa!
Smithsiä
en ole nähnyt, mutta Morrisseyn kyllä; 1997 Helsingin Jäähalli, päivää ennen
itsenäisyyspäivää. Silloin ei kuultu (muistikuvan mukaan) The
World Won´t Listen kokoelmalevyn klassikoita, mutta muuten setti oli hyvin
Smithsin tyyliin brittihenkinen.
The Smiths; Rank postikorttti |
Smiths on iso vaikutteiden antaja, siinä missä
esim. Ramones. Yhtä lailla kun
hoilaa itsekseen Ramonesta, huomaa hoilaavansa Smithsiltä ”hang the DJ, hang the DJ” (Panic)!
Ja sitä tapahtuu melko usein. Samaa tapahtuu Bigmouth Strikes Again – biisissä, kun kertosäettä saa murahdella
heikolla henkilökohtaisella lauluäänellä. Nyt kun kuuntelee Smithsiä, ei ole
ihme, että vuosien mittaan on diggaillut muistakin brittibändeistä (Stone
Roses, Charlatans, Dodgy jne…) Smiths kuulostaa silti vanhemmalta ja nyt
tarkoitan sukulaissuhdetta. Isän kädestä!
The
World Won´t Listen ei tullut hyllyyn
täsmäostoksena, vaan alennuksen kautta. Lause saa minut häpeämään. 9,95:- markkoina
on levylle alentava hinta, nykyrahassa hieman yli euron verran! Siihen ei
Smithsin kaltaisen bändin olisi joutunut nöyrtymään. Duunariperheen poika tosin
kiittää. Liekö kohtalolla ollut osuutta asiaan?
Aivan
sama, vaikka A-puolen lopulla ei ylletä Panicin
ja Askin tapaisiin hitteihin, sillä Morrisseyn lakonisuus ja Johhny Marrin tinkimätön kitarointi riittävät (Unloveable). Itseasiassa pelkkä miehien läsnäolo
riittää! Hengen asioita! The Boy With
The Thorn In His Side huitelee jossain pilviverhossa, aivan kuin Kate Bushin tuotanto. Morrisseyn
äänessä ja laulutavassa on myös jotain perin Bushimaista. Onko vuoden 1958-59 britti-ilmastossa ollut jotain ylimääräistä persoonallisuutta!
Jos
miettii The Smithsin paluuta, en voisi yksioikoisesti olla siitä iloinen. En
ole varma, kääntyisikö se jopa bändiä vastaan. The Smiths on vahvasti oma ajan
bändi. Sitä aikaa ei vain yksinkertaisesti enää ole. Kuolleet puhuvat, mutta
eivät laula. Sen vuoksi onkin äärimmäisen raskasta kuunnella levyä, sillä äänet
tulevat jostain haudan takaa (Asleep).
The Smiths; The World Won´t Listen (1987 Rough Trade LP), sleeve by Morrissey, photo Jurgen Vollmer, layout Caryn Cough, art co-ordination Jo Slee |
Hieman
jää B-puolella kaipaamaan ryhdikkäämpiä ja lennokkaampia The Smiths biisejä,
mutta vain sen vuoksi, että niiden laatu on vain niin äärimmäisen korkea.
Tarkoitan sitä, että siinä sivussa nämä vähemmän vauhdikkaat, mutta äärimmäisen
kiehtovat ”lakoniset lassikot” jäävät syyttä jalkoihin. Panic ja Ask ovat
kermaa, mutta varsinainen kakku on Rubber
Kingiä ja That Joke Isn´t Funny
Anymore`ta. Ravitsemus tapahtuu siellä.
Olen
tyytyväinen valintaani. The Smiths tekee onnelliseksi, vaikka totuus
kuolevaisuudesta satuttaa. Ja kun jonain jumalattomana päivänä levyyn tulee naarmu jos toinenkin tai se karhenee niin, että neula pomppii kuin rampautettu rusakko, on luonnollista laskea irti. Mutta ei vielä. Nyt on aika mennä autokaupoille, ajaa keskustaan ja veivata ikkunat auki! Nupit kaakkoon!
***-tähteä
(asteikko 1-3 tähteä)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti