Jätkän lauantain-levyn arvo on
piilotajuntainen. Sinänsä kelvollisen kokoelman sivuuttaa ehkä
olankohautuksella, mutta levyn kokonaisuutta ajatellen alkavat harmaat karvat
nousemaan.
Levyn kanteen kiinnittää heti
huomioita, eikä levyn nimi asiaa pahenna. Jätkä on jätkä vaikka voissa
paistaisi ja lauantai on viikosta se suurin päivä. Levy on henkilökohtainen,
siinä on paljon lapsuutta, nuoruutta ja sitä myöten aikuisuuden oivaltavaa aikaa,
jolloin elettyjä palasia loksahtelee paikoilleen. Isäni teki nuorempana
metsätöitä ja loppuiässä oli muuten vain duunari. Lauantaisin käytiin saunassa
ja peruna oli perusruokaa; sitä se on edelleen. Helppo tarkastella
verenperintöjä. Humppakärpänen on siis puraissut jo 70-luvulla Suopursuna,
kunnes myöhemmällä iällä alkoi oireilemaan näkyvämmin. Levyhyllyyn ei ole ollut häpeä
hivuttaa muutamaa humppalevyä. On humppaa pilkkoa saunapuita tai istua
flanellipaita päällä kannonnokassa, juoda kahvia ja syödä eväitä. Näitä
perusasioita on vaikea kieltää.
”Metsien miehet, jotka
joutuvat elämään läheisessä kosketuksessa jylhään luontoon, kokevat elämän
monet asiat suoraviivaisemmin ja herkemmin kuin heidän kaupunkien uumenissa
asustavat kanssaihmisensä. Tämä heijastuu myös jätkän musiikkimaussa;
keinotekoisen kiihkeiden diskorytmien asemesta hän suosii maanläheisempää ja
rauhallisempaa poljentoa, jota edustavat esimerkiksi jenkat sekä
humppasävelmät.
-
ote levyn takakannesta, kirj. Vesa
Nuotio –
Jätkän lauantai
Matti Louhivuoren raikas Me tulemme
taas tuoksuu mustalta kahvilta, käärityiltä hihoilta ja aurinkoiselta
kesäpäivältä. Se on kappale joka sopii teemoihin; automatka, kalareissu,
metsävaellus jne… Se on kappale, joka olisi hieno kuulla yltä päältä
markkinoiden valtaamilla huoltoasemilla. Se on kappale, joka on sitä
kulttuuriperintöä, josta meidän luulisi olevan ylpeitä. Reilu 50 vuotta vanha
kappale Jätkän jenkka painii samojen vapaa-ajan vietto-ongelmien parissa, kuin
nykyäänkin. Suomalainen on aina mennyt sumua päin – ja kivaa on ollut. Sanat
kannattaa kuunnella tarkoin. Nöyriä poikia. Tapio Rautavaaran ääntä ei
kyseenalaisteta varsinkaan Jätkän lauantaissa. Tutut hörähdykset ja ärrän
särähdykset säestävät leikkisää ja kumpuilevaa kappaletta. Rovaniemen
markkinoilla pysäyttää tunnettavuudella. Kappale ei kuitenkaan kuulosta
puhkinaiselta, vaan päinvastoin. Se on hieno. Justeerin esitys on teatraalinen
ja täyteläinen kuin reunoista pursuava lihapiirakka ja näin rillumarein tarttuvuus on
väistämätön, eikä kappaleeseen kyllästy. Jätkän puheenvuoro jatkaa korpimaiden
tarinoita, liki protestilaulun hengellä. Matti Louhivuori esittää kappaleen
astetta uskottavammalla asenteella. Pieni haiskahdus erästä Junnu Vainiota
pöllähtää kappaletta kuunnellessa. Kaksi vanhaa tukkijätkää ylittää aika, paikka ja ikärajat. Isältä pojalle,
yhdessä itkien, kannon nokassa tai rannikolla lokin paskomalla kivellä. Mies
miehelle. Justeeri virittää suolavedet silmäkulmiin. Kovaa kaihoa.
B-puolen levytykset ovat reilut 20
vuotta tuoreempia, mitä A-puolelta löytyy ja näin tunnelmasta sipaistaan
puukolla melkoinen pala pois. Tulipunaruusujen ja Raimo Piipposen Jätkän humppa
on kalsea sovitus Mutkattomien versiosta. Imelää setä-humppaa, josta uupuu
elämän maku. Kliininen esitys. Onni Toivolan vuonna 1978 Takametsien kaipuu
ravaa kuin raivotautinen ravihevonen. Ohjaksista pidetään nippa nappa kiinni ja
radalla pysytään juuri tuo 2`40. Tulkinta on jäänyt tupatanssien varjoon, eikä
kaipuu kaiu tarpeeksi. Sirpaleet on levylle väärä valinta. Ei lyötyä näin
tarvitse lyödä. Kosket on valjastettu, eikö se jo riitä. Sirpaleet on masentava
merkityksettömyydellä. Kosti Seppälän Metsurin jenkka palauttaa miehet pöllin
ääreen. Pakkanen puree oikeasta kohdasta. Metsurin jenkka pitää selkärangan
suorana ja moraalin korkeana. Hieman helppo ja liian hilpeä, mutta sopivan
erilainen. Metsureista Humppa-version esittää Onni Toivola. Nyt lätkitään
korttia tosissaan ja humppa raikaa. Lumi pöllyää ja hiki höyryää; saha soi!
Onni Toivola on puun ytimessä. Raimo Piipponen Tulipunaruusuineen on saanut
”kunnian” lyödä rukkaset hankeen, päättämällä levyn, Viimeisellä tukkilaisella. No, laahatenhan sieltä
metsästä poistutaan. Väkinäistä ja
täynnä fraasia; ei mahda. Piipposen ääni ei puhuttele ja kappale kaatuu
heikkona iskelmänä, jääden paikalleen lahoamaan.
Jätkän lauantai on periaatteessa
pelkän A-puolen varassa, joka on laadukas. Parinkymmenen vuoden hyppäys levyä
käännettäessä on liian karu. Hyppy eri maailmoihin. A-puoli on jykevää honkaa
ja B-puoli risukkoa, jota pitäisi karsia. Levyn totuudensiemen on se, että
jätkän aika on vähissä, tai vähintäänkin radikaalisti muuttunut. Se on helposti
kuultavissa. Nostalgisena matkana pelkkä A-puoli – totuuden torvena molemmat
puolet.
A-puoli
***-tähteä
B-puoli
*-tähti
(asteikko
1-3 tähteä)
Flanellipaidasta
olivat hihat rikki ja kylmä sivutuuli puhalsi paljaaseen käsivarteen. Kolotti
ja selässä vilunväreet tanssahtelivat. Kuukkeli pölmähti paikalle, mutta katsoi
tilanteen nopeasti ja poistui. Märät puut korkeintaan savuttivat, eikä
kylmettynyt kahvinpohja lämmittänyt mieltä. Kello oli iltapäivällä tasan kuusi
ja aurinko hiljakseen painui savuverhon takana olevan kankaan taakse. Itku oli
tulossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti